Historická místa Kácovského běhu                                                  

 

Ocelový most přes Sázavu v Kácově

 
V Kácově stojí ocelový most spojující dodnes oba břehy Sázavy. V sedmdesátých letech minulého století most dosloužil a hledalo se nouzové řešení pro zajištění stávajícího silničního spojení. Za této situace pomohla okolo roku 1975 armáda a poskytla městečku vojenský most ze stavebnicových souprav mostu typu Bailey. Po druhé světové válce zůstalo v České republice na 12 000 tun těchto zařízení z pomocné akce Spojených národů pro země postižené válkou - UN NRA (United Nations Relief and Rehabilitation Administration). Proto místní lidé v některých místech přezdívají tyto mosty výrazem „unrra“.

Inženýr Donald Colman Bailey (1901 – 1985) byl za druhé světové války armádním civilním zaměstnancem ve Velké Británii a jeho koníčkem byly mosty. Jeden ze svých modelů předvedl svému nadřízenému a tomu se návrh zalíbil. První prototyp nového mostu byl postaven v Anglii a slouží svému účelu dodnes. Po úspěšných zkouškách byl nový most zařazen do armádní výzbroje a poprvé použit v Itálii v roce 1943. Armáda Spojených států zakoupila licenci a vyvinula vlastní konstrukci mostu. Modulární přístup umožnil inženýrům stavět mosty jak chtěli dlouhé a pevné, protože jeho prvky lze montovat a spojovat jak na délku, tak pro zvýšení únosnosti buď nad sebe nebo i vedle sebe. Jednotlivé části mostu byly vyráběny v různých továrnách a byly vzájemně zaměnitelné.

Baileyho mosty (BB – Baley Bridge) poskytly ve válce vynikající náhradu za mosty zničené italskou a německou armádou. Koncem války měla britská a americká armáda na Sicílii a v Itálii postaveno na 3 000 takových mostů. Polní maršál Montgomery ocenil tyto mosty jako nezbytný předpoklad pro rychlý postup armád.

Baileyho most je v Kácov
ě postaven válečným způsobem. Do starého vysloužilého mostu byl vložen nový most ze 3 polí, přičemž nejdelší pole je přímo nad řekou. Další dvě pole jsou položena na každé straně mostu.

Mostovka je vytvořena z prkenného záklopu a v roce 2006 byla nově položena na most pod úhlem 45 stupňů k ose mostu pod vedením pana Oldřicha Růžičky, místního rodáka. Odborníci tomuto záklopu vytýkají, že jinde obvyklé dřevěné obrubníky zde schází.

Postupně byl provoz na mostě omezen a byl na něm zakázán vjezd nákladním autům Byl to důsledek opotřebování původních čepů. Nové čepy uplatňované u těchto mostů praskají anebo se vymačkávají a nedosahují původní kvality, která umožňovala i průjezd tankům.

Kácovský ocelový most si zahrál i ve filmech. Nejznámější je Tmavomodrý svět od Jana Svěráka. Poslední záběry mostu budeme snad moci spatřit ve filmu Habermannův mlýn natáčeném v tomto roce Jurajem Herzem. Tento film byl natáčen za účasti komparsu složeného i z obyvatel Kácova v období květen až červen roku 2009.
zpracoval: dr. František Procházka


XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018